BilUdenfor

Hvornår skal bilen skrottes. Stor skrot-guide med eksempler.

Opdateret: 10. august 2021

Skal? Skal ikke? Alle har deres meninger om hvornår det kan betale sig at skrotte bilen. Vi har selv været processen igennem flere gange, og overvejet alle vinklerne. Det mest simple er processen ved at skrotte bilen, det sværeste er at vurdere om det kan betale sig. Vi giver et overblik over begge dele.

Tip: Du kan nemt springe første del over, hvis du bare er her for at læse om hvordan du skrotter din bil.

God fornøjelse.

Hvornår skal bilen skrottes

Det er et godt spørgsmål hvornår man skal vælge at skrotte sin bil, og beslutningen kan i nogle tilfælde kræve god overvejelse. Men for at hjælpe dig bedst muligt vælger vi at dele beslutningen om hvorvidt bilen skal skrottes, op i to kategorier:

  1. Totalskadet
    Udtrykket  omtales oftest i forsikringsager hvor en skade på et køretøj ved ulykke eller andet er forekommet. Hvis en bil er totalskadet kræver det at omkostninger for reparation overstiger bilens markedsværdi. Hvis du er forsikret mod dette vil du kunne kræve erstatning for din totalskadet bil. Hvis ikke du er forsikret, så kan det anbefales at skrotte den, da reparation ikke vil kunne betales sig.

  2. Forældet bil / lav markedsværdi
    Det store spørgsmål er omkring biler med lav markedsværdi, og hvornår det kan svare sig at reparerer eller skrotte bilen. For at kunne tage den bedste beslutning er det godt at vide noget generelt om bilers forventelige reparationer, levetid og værdsættelse. Men husk, det kan varierer meget hvad folk mener der kan ”betale sig”, og alt efter hvilken bil, type, årgang osv. Vores guide her, er vejledende, og du kan tage det med på råd i din egen beslutning. Først lidt generel viden:

    • Forventelige reparationer
      Alle biler har dele som man kan forvente kommer ud for almindelig og hyppigere slidtage end så mange andre dele. Disse dele er f.eks. alt omkring bremser, dæk, lejer, lys, fjedre, udstødning, tændrør, batteri  mm. De dele som oftere er udsat for slidtage, er dem som oftest bliver brugt. Som bilejer skal man forvente reparationer i almindelig sliddele gennem hele bilens levetid.

    • Kilometer / alder
      Rigtig mange kigger efter hvor mange kilometer bilen har kørt for at sætte dens markedsværdi og resterende levetid. Det kan tildels være det rigtige at gøre, men det som mange ikke ved er at alderen oftere spiller en større rolle. Med alder menes der produktionsåret for bilen, som er det år modellen er produceret på fabrikken og leveret til markedet. Grunden til at dette har en afgørende rolle for værdien af bilen er at de dyreste reparationer af biler oftest kommer med alder og ikke slid.

“Reservedele til almen slid, er oftest billigere end de mere sjældne typer reparationer”

…Mere relevant baggrundsviden

Idag kan de fleste motorer, medmindre man er meget uheldig eller behandler sin bil dårligt (køre hårdt, ingen service), holde til rigtig mange kilometer på vejen. Derfor er det ikke så meget motoren som enkeltstående man vurdere værdi udefra længere, men bilen som helhed. Hermed er alderen en vigtig faktor, fordi den har afgørende betydning for bilens:

  • Rust og gennemtæring
  • Sikkerhed (nyeste standarder og teknologi)
  • Udstyr, teknologi og komfort (uddateret)
  • Miljøafgift / vægtafgift
  • Forsikringer
  • Brændstofsforbrug

Nogle af punkterne kan man betale sig fra, såsom rust og udstyr, hvor resten derimod er en konsekvens af alderen. Her skal man så vurdere om hvor vidt det kan betale sig at beholde bilen, eller skrotte den.

Vi vil anbefale at hvis der bare er en af de ting fra ovenstående liste, som overstiger bilens værdi i reparation, eller sikkerhed ikke lever op til dine krav, eller at øvrige udgifter omkring almindelig brug ikke kan betale sig, så skal den skrottes.

Medmindre den har stor affektionsværdi for dig, og du har mange penge i overskud, men så læser du nok ikke med her 🙂

skrot ophugger godtgørelse bil

Eksempel på skrot af bil (1)

  • Skoda Fabia 2001 Comfort, kørt 265.000 markedsværdi (2020) 8.000 kr.
  • Vægtafgift ca. 1600kr. halvårligt, 14km/l, benzin.
  • Reparation: utæt toppakning og køler, pris: 6.000-8.000kr.
  • Skrot: vi anbefaler “ja”

Her overstier reparationen ikke bilens værdi, men på baggrund af den høje vægtafgift og dårlige brændstofs økonomi anbefaler derfor en skrotning. På den anden side skal der her tages højde for om man kan undvære bilen, og man samtidig har råd til en anden.

Eksempel på skrot af bil (2)

Det er også muligt at tilgå beslutningen fra en anden vinkel, med en såkaldt for/ imod liste. Det er en helt typisk liste, hvor man skriver ned hvilke ting der er ”for” man skrotter bilen, eller ”imod” og dermed vil beholde/reparere bilen.

En sådan liste kunne se sådan ud, med samme bil som eksempel:

  • Skoda Fabia 2001 Comfort, kørt 265.000 markedsværdi (2020) 8.000 kr.
  • Vægtafgift ca. 1600kr. halvårligt, 14km/l, benzin.
  • Reparation: utæt toppakning og køler, pris: 6.000-8.000kr.

For skrotning:

  • Skrotpræmien
  • Mulighed for en mere økonomisk bil (brændstof, afgift)

Imod skrotning (for reparation)

  • Der er lige blevet lavet nye bremser
  • Der er halvanden år til næste syn
  • Den skal ikke køre mange kilometer om dagen
  • Der er ikke penge til udbetaling til nyere bil

Her vil vi anbefale at beholde bilen netop fordi der ikke er mulighed for at købe en nyere bil, før der er sparet penge op. Dermed vil en reparation af den nuværende give dig fordelen i at du beholder en bil du kender rigtig godt, og du har større chance for at vurdere hvad den kan holde til, og hvad det næste skulle være der skulle skiftes.

Hvordan skrotter man en bil – online

Det er nemmere end man kan frygte, og autoophuggere hjælper gerne med processen. Her er de overordnet punkter du skal igennem:

  1. Det nemmeste er at tage en snak med den lokale autoophugger, for at høre om ens muligheder for afhentning eller aflevering af bilen. I kan sammen aftale om hvorvidt de kommer og henter bilen på et fejeblad eller om du selv vil køre (hvis den kan køre) hen til skrot. Oftest er der ingen udgifter ved afhentning af bilen.

  2. Det næste du skal gøre (du kan også springe første punkt over), er at skrotte bilen online på borger.dk. Herinde skal du blot logge ind, finde frem til din bil, og vælge den skal skrottes og hvor den skal skrottes.

  3. Til sidst skal du vedlægge registreringsattesten og nøgler i bilen ved afhentning eller aflevering til skrothandleren.

  4. Du modtager din skrotpræmie på din Nemkonto. Læs om skrotpræmie længere nede i indlægget.

Kilde: Miljøministeriet

Skrot bil uden motor

Det er også muligt at skrotte din bil selvom den ikke har sin motor. Ophuggeren har stadig en interesse i dens øvrige reservedele og andet, udover dens motor. Ikke desto mindre vil du også kunne få en pæn betaling for den, på trods af dens mangler.

Vi tog anonymt kontakt til en ophugger i Jylland over mail, og endte ud med et tilbud på 3000kr. for en bil uden motor.

Her kan du læse kommunikationen vi havde med skrothandleren:

  • Bilmodel og årgang: Skoda Fabia 2001 Benzin

Hverdagshus.dk: ” Kan jeg få skrotpræmien for min bil selvom den ikke har motoren?”

Skrothandler: ” Hvor skal bilen afhentes?”

Hverdagshus.dk: ” Jeg kommer selv med den”

Skrothandler: ”Hvis du selv kommer med bilen, kan vi tilbyde 3000kr.”

Skrot bil uden registreringsattest

Der kan være flere grunde til man ikke har registreringsattesten lige ved hånden. En af dem kan være at det ikke er din egen bil, og i dette tilfælde skal du i stedet bruge en fuldmagt fra ejeren. Fuldmagten skal give dig ret til at handle på ejers vegne, og skrotte bilen.

Det kan også være at du har mistet attesten, og i dette tilfælde skal du henvende dig til SKAT. Her skal du enden få tilsendt en ny registreringsattest eller afmelde bilen og få en kvittering. Denne kvittering fra SKAT kan dermed erstatte registreringsattesten ved skrotning.

Skrotning af bil uden plader

Det er ikke noget problem at bilen er afmeldt hos SKAT og står uden nummerplader. Så længe du besidder en registreringsattest og gyldigt ID.

Skrotpræmie / skrotningsgodtgørelse

Den skrotpræmie du er berettiget til ved indlevering af din bil hos en godkendt ophugger udgør 2.200kr. (2021). For Dieselbiler indregistreret første gang før 2006 er der oprettet en pulje, hvori man kan modtage 5000kr. (2021) for sin skrottet dieselbil. Puljer fungerer sådan at der kun er et bestemt beløb til rådighed at dele ud, og derfor fungere det som ”først til mølle”. Men puljen kan fornyes år for år, så det kan være at chancen byder sig igen. Det varetager Miljøstyrelsen, som er dem der står for skrotpræmier og godkende ophuggerne.

Kilde: Borger.dk

Skal bilen kunne starte før den kan skrottes?

Nej, det skal den ikke. Det er ikke et krav at bilen skal kunne startes før den kan skrottes. Det kan være tilfældet at bilens motor eller andet er skadet, således at bilen ikke kan starte. Men derfor kan den stadig skrottes, og du kan få din skrotpræmie for bilen uden problemer.

Nogle autoophugger beskriver at de tager i mod alle biler, bare de har 4 hjul og kan rulle/trille. Dette er fordi de som regel bruger et fejeblad til afhentning.

Hvad der må fjernes fra bilen inden skrot

Du må gerne fjerne dele fra din bil før den afhentes eller afleveres hos f.eks. en ophugger til skrot. En autoriseret ophugger tager ansvaret for at bortskaffe bilens og dens miljøskadelige dele forsvarligt. Derfor er der intet imod at du skulle kunne beholde dine nyindkøbte viskerblade, pære eller batteri.

Vi har nedenfor lavet en liste til inspiration om hvad du kan beholde af bilens dele inden du skrotter.

Inspiration til fjerne reservedele fra skrottet bil

  • Vinduesviskere
  • Pære og lys
  • Højtalere, antenne og radio
  • Batteri
  • Interiør og udsmykning
  • Ekstra udstyr som bilen ikke er produceret med
  • Køler, vandpumpe, generator og lignende reservedele

Reference og kilde: undertegnet hos Hverdagshus.dk har selv skrottet en bil i 2021, hvor ovenstående dele blev fjernet fra bilen inden skrot. Der var ingen problemer, og skrotpræmien blev udbetalt som aftalt.

Hvad der sker efter skrot

Forsikringer

Din ansvarsforsikring og evt. kaskoforsikring bliver automatisk afmeldt hos dit tilknyttet forsikringsselskab fra den dato bilen meldes skrottet. Dit forsikringsselskab opgøre restbeløbet for din forsikring. 

Vejhjælp

Husk selv at afmelde særskilte vejhjælpsabonnementer fra f.eks Falck, da dette ikke sker automatisk via systemet.

Udbetaling

Skrotpræmien vil blive udbetalt til din Nemkonto, og du vil få en kvittering i din E-boks.

Skriv et svar